سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/6/31
3:18 عصر

آشنایی با دگراندیشان(1)

بدست فصل رویش در دسته

آشنایی با دگراندیشان

پیش درآمد: یکی از عوامل پویایی و بالندگی فکر دینی، ظهور افکار متضاد و دیگرگونه در فضای این گونه افکار است. بنابراین نباید از ظهور تئوری های متضاد با تفکر دینی هراسان شد؛ چرا که به منزله ی واکسنی است که ممکن است عوارضی هم به همراه داشته باشد ولی در نهایت استقامت بدن را بالا برده و در مقابل بیماری ها واکسینه می کند.

از این شماره، فصل رویش صفحه ی جدیدی را با عنوان «آشنایی با دگراندیشان» تقدیم مخاطبین اندیشمند خود خواهد کرد تا از رهگذر آن، آشنایی اجمالی با چهره های شاخص و تئوریسین در عرصه ی تفکرات دینی جدید حاصل گردد. در این بررسی ها سعی بر آن است تا جانب انصاف مراعات شده و نگاه ویژه و خاصی به مخاطب القاء نگردد چرا که این شیوه را مخالف با آزاداندیشی و حقیقت طلبی می دانیم.

محمد مجتهد شبستری

محمد مجتهد شبستری، اندیشمند مسلمان و استاد سابق دانشگاه تهران است. وی به خاطر نظرات جدید خویش در مورد هرمنیوتیک و فهم متون دینی چهره ی شاخصی است.

شبستری در سال‏ ????‏ در شبستر ‏‏(آذربایجان شرقی) چشم به جهان گشود.‏ وی در ?‏ سالگی به اتفاق خانواده برای سکونت به تبریز منتقل شد. در سال ‎‎????‏ برای تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم گردید.

< type=text/java>
// if (window.showTocToggle) { var tocShowText = "نمایش"; var tocHideText = "نهفتن"; showTocToggle(); }
//]]>
 دوران طلبگی در قم

دوران تحصیل وی در حوزه قم، حدود 18 سال طول کشید. در این دوران، وی علاوه بر فراگیری مقدمات علوم اسلامی، تحصیلات و مطالعات خود را در رشته‌های: ادبیات عرب، فقه، اصول، فلسفه، کلام و تفسیر ادامه داد. او سطوح حوزوی را در حدود هشت سال گذراند و پس از آن در دوره‌های درس خارج فقه و اصولِ اساتید و مراجع وقت شرکت کرد. در پایان دهه ی?? شمسی‏ در تجربه و دغدغه‌ای مشترک با امام موسی صدر، نخستین نشریه ی دینی را با رویکردِ ‏نمایاندن صورت انسانی و عقلانی اسلام با نام ‏«درسهایی از مکتب اسلام» منتشر کرد.

او خود می‌گوید: «در سال‌های پایانی دوره ی تحصیلم در قم، نشریاتی منتشر می‌شد و در آن نشریات، سعی می‌شد معارف اسلامی به صورت قابل قبول، برای نسل تحصیل کرده ی مملکت عرضه شود که معروف ترین آنها ، مجله ی مکتب اسلام و فصلنامه و سالنامه مکتب تشیع بود و من عضو هیئت تحریریه ی مجله ی مکتب اسلام بودم.»

مهاجرت به آلمان و جانشینی بهشتی

وی می‌گوید: «مرحوم بهشتی به خاطر آشنایی که با من داشتند، از من خواستند: به آلمان بروم و سرپرستی مرکز اسلامی هامبورگ را بپذیرم. من این پیشنهاد را پذیرفتم. در سال ???? بود که به آلمان رفتم. ده سال، سرپرستی مرکز اسلامی هامبورگ را بر عهده داشتم. حدود یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به ایران بازگشتم.»

 اقامت در اروپا برای ‏وی فرصتی پیش آورد تا با تسلط بر زبان آلمانی، در فرهنگ‏ و تمدن غرب به ویژه فلسفه ی جدید الهیات مسیحی از نزدیک مطالعات و تحقیقاتی به عمل آورد‏.‏ او در این مدت برای شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی فلسفی و الهیاتی ‏و سخنرانی در آنها بارها به کشورهای مختلف اروپایی، عربی و امریکا سفر کرد و با شخصیت‌های برجسته ی مسیحی، ‏یهودی، بودایی و مسلمان در‏ نقاط مختلف جهان به گفتگو نشست و با آنان درباره ی چالش‌های علم و فلسفه جدید با الهیات ‏ادیان بزرگ جهان تبادل نظر کرد و فراوان از آنان آموخت.

بازگشت به ایران و دوره ی پس از انقلاب

مجتهد شبستری در سال ???? به ایران بازگشت. در آن ‏سال نشانه‌های انقلاب اسلامی ایران یکی پس از دیگری آشکار می‌شد. وی که در دوران اقامت در آلمان نیز فعالیت ‏سیاسی جهت استقرار دموکراسی در ایران را در برنامه ی خود قرار داده بود، پس از پیروزی انقلاب در ایران وارد صحنه‌های سیاسی شد. مقالات فرهنگی- سیاسی وی در مجلات و روزنامه‌های معتبر آن دوران انتشار ‏می‌یافت و سخنرانی های او هم از‏ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد.

 در سال ???? وی به نشر‏ یک مجله ی تئوریک (دو هفته یک بار) به نام اندیشه اسلامی پرداخت. اما به علت بروز ‏مشکلات مالی از این مجله ?? شماره بیشتر منتشر نشد.‏ این مجله در عین حال که در سمت و سوی حمایت از انقلاب حرکت می‌کرد از روند اوضاع سیاسی نیز به صراحت انتقاد می‌نمود.‏ ‏